טיפול בדליות ורידים בקרב הסובלים והשיטות הרפואיות הקיימות לטיפולם

שיטות טיפול בדליות ורידים – טיפול לפי חומרת הדליות

דליות ורידים הם ורידים בולטים ומסועפים הגורמים לפגיעה בחיי היומיום (למשל חום מקומי, גרד, כבדות עייפות או כאב). נימים הנראים כרשת של קורי עכביש גורמים בעיקר לפגיעה אסטטית.
שיטות טיפול בדליות ורידים מסווגות לפי דרגת החומרה של הדליות.. בתוך הורידים קיימים שסתומים חד כיוונים – שתפקידם הוא לאפשר את זרימת הדם בכיוון אחד בלבד, מהרגליים לכיוון הלב. באופן רגיל, פעילות השסתומים תקינה והדם הורידי מגיע אל הלב גם מכיוון הרגליים למרות שמדובר בזרימה נגד כוח המשיכה. במצבים של חסימה באחד הורידים, הדם מצטבר בהם וגורם להם לבלוט ולהתנפח.

טיפול בדליות ורידים

תופעות שכיחות המצריכות שיטות טיפול בדליות ורידים

הסובלים מדליות ורידים יחושו נפיחות בעיקר באזור הרגליים, וקושי בעמידה למשך פרקי זמן ארוכים. התחושה מזכירה רגל נוקשה ועייפה שכואבת בעיקר לאחר מאמץ גופני ממושך. התופעה נפוצה  יותר  בנשים, ומחמירה בעונת הקיץ ובשעות הערב, בעמידה ממושכת ובימי המחזור. אם בעיית הורידים לא תטופל באמצעות מגוון שיטות טיפול בדליות ורידים, במשך הזמן עלולות להיווצר בצקות ושינויים בצבע העור, ובמקרים חמורים עוד יותר – דלקות וכיבי עור.

שיטות טיפול אפשריות

כל התופעות שצוינו לעיל, ניתנות לטיפול באמצעות שיטות טיפול חדשניות בדליות ורידים שמציעה הרפואה המודרנית. לפני תחילת כל טיפול, על מומחה למחלות כלי דם לאבחן את היקף הבעיה באמצעות מכשיר הנקרא "דופלר". מכשיר זה ממפה את כל ורידי הרגל ובודק את התפקוד הורידי ומאפשר לקבוע מהו הטיפול המתאים לנבדק/ת.

לאחר האבחון, ניתן לבצע טיפול במספר שיטות לטיפול בדליות הורידים:

א.      ניתוח שליפת הווריד – טיפול פולשני המבוצע בהרדמה כללית או אפידורלית. במהלך הטיפול מתבצע חתך באזור המפשעה ובאיזור שמתחת לברך והוריד  הספון הארוך נתלש מקומית. אין סיכונים בתלישת הוריד, כיוון שהורידים שלידו מבצעים את תפקיד החזרת הדם ללב במקומו. בנוסף יש לתלוש בחתכים קטנים ענפים מרובים בעיקר בשוק. בעבר בוצע רבות אך כיום ישנה עדיפות לטיפולים הזעיר פולשניים (החדישים). יתרונו – מתערב ומטפל בבעיה. חסרונותיו – הטיפול הפולשני ביותר. מלווה בחתכים מרובים (צלקות), תקופת החלמה ארוכה והישנות ורידים בשיעור של 30-50% בתוך 5 שנים (גם ללא הריון נוסף). איננו מתאים לגיל הפוריות מאחר וישנה הישנות גבוהה ביותר לאחר הריון. איננו מתאים לגיל היותר מתקדם בשל הצורך בהרדמה כללית או אפידורלית.

ב.      טיפול בלייזר או בגלי רדיו – מבוצע בחדר ניתוח בעזרת ציוד מיוחד – מוכנס סיב  אל הוריד הספון הארוך  ותחת הרדמה מקומית מופעל מקור החום (לייזר, גנרטור חשמלי) והוריד נסתם. טיפולים אלו בעלי אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, ההחלמה מיידית ושיעורי ההישנות נמוכים..

ג.       טיפול בקצף – בשיטה זו, דרך מחט,  מוחדר חומר מטרש לתוך הוריד, תהליך זה גורם לסתימת הוריד, ולאחר זמן מה הוריד הבולט נאטם ונספג לתוך מחזור הדם. יתרונו- איננו דורש ציוד מיוחד וניתן לביצוע במרפאה. חסרונו – הטיפול מחייב מספר פגישות לפחות 3-4 ולכן הטיפול ארוך.

ד.      טיפול באמצעות קיטור – בדומה לטיפול בלייזר או בגלי רדיו מבוצע בחדר ניתוח ובעזרת ציוד מיוחד.,בשיטת טיפול זו מוחדרים אדי מים  (קיטור) המסייעים לסתימת הוריד. . יתרונו – מאפשר טיפול בורידים מאוד מפותלים שאינם מאפשרים הכנסת סיב לייזר או גלי רדיו וגם במצב לאחר ניתוח תלישה (שאין לאן להכניס סיב לייזר או גלי רדיו). חסרונו הוא שהטיפול מעט יותר מכאיב לעומת לייזר או גלי רדיו ומחייב טשטוש ע"י המרדים.

ה. טיפול בקלאריוויין – זהו שילוב של הזרקת חומר מטרש ויצירת נזק בדופן הפנימית של הוריד. מבומע ע"י החדרת סיב לוריד. הסיב מכופף בקצהו ומסתובב במהירות ו"חורץ" את הדופן. תוך כדי משיכתו לאחור מוזרק חומר מטרש. יתרונו – ניתן לביצוע במרפאה ויכול לקצר את הטיפול הארוך בהזרקת קצף בלבד. חסרונו איננו מתאים לטיפול בורידים גדולים ו/או מפותלים מאוד.

יש לקחת בחשבון שלא לכל מטופל מתאימים כל השיטות, כל מקרה לגופו. טיפול בדליות ורידים יתבצע אחרי אבחון על ידי מומחה.

לסיכום, יש לטפל בורידים בולטים במהירות – ומגוון השיטות מציעות טיפול יעיל ומהיר.