מומחה למחלות דליות ורידים

מומחה למחלות דליות ורידים – מסייע באיתור ומניעת הדליות

מומחה למחלות דליות ורידים הינו כירורג כלי דם המטפל בתופעת הורידים הבולטים הנגרמת כתוצאה ממחלת ורידים. מחלות ורידים הינן מחלות הנגרמות כתוצאה מזרימת דם לקויה במערכת הורידים מהרגליים כלפי הלב. הגורם המאפשר את זרימת הדם כנגד כוח המשיכה הוא המסתמים הנמצאים בתוך הורידים, המסייעים לדם לזרום כלפי מעלה ללא דליפה כלפי מטה או חסימה. כשיש פגם באחד או יותר מהמסתמים, נוצר 'פקק' באחד הורידים או דליפה של הדם כלפי מטה. דם רב מצטבר בתוכם, וגורם לבעיות בניקוז הדם ולורידים בולטים.
כשיש בעיות במערכות הורידים, ניתן לראות שינוי במבנה הרגליים – הדבר בא לידי ביטוי בנפיחות רבה, בבצקת, בשינוי בצבע העור, שינוי בצבע הורידים. התופעות השכיחות הינן – חום מקומי ברגל, לעיתים גרד, נפיחות, כאב וכבדות ועייפות הרגליים. התופעות מחמירות בקייץ החם, בערב (לאחר יום שלם על הרגליים) ובעמידה ממושכת. הליכה או הרמת הרגליים מקלים על התופעות. במקרים  פחות שכיחים יתכנו סיבוכים של דלקת, חסימה, דימום או אף כיבים.
כשתגיעו למומחה למחלות דליות ורידים הוא יאתר את הורידים הבולטים, יבדוק את רמת התפקוד שלהם בעזרת דופלקס ורידים ויציע דרכי טיפול אפשריות.

מי מועד יותר לביקור אצל מומחה למחלות דליות ורידים?

דליות בורידים נפוצות בעיקר אצל נשים, ובפרט אצל נשים הרות – זאת בשל הלחץ המוגבר על הרגליים בזמן ההיריון. בנוסף, תורשה. לכן יותר נשים מאשר גברים סובלות מבעיות ורידים. גם גיל מתקדם הוא מרכיב חשוב. כ-60% מהאוכלוסיה שמעל לגיל 50 שנה סובלת מבעיה מסוימת בורידים.. כמו כן, אנשים שהם בסיכוי גבוה לפתח דליות ורידים הם אנשים העומדים שעות רבות לאורך היום. במצבים של עמידה ממושכת ומאמץ פיזי, מופעל לחץ כפול על הרגליים והדבר עשוי להוביל להתפתחות דליות.  השמנת יתר גם היא משחקת תפקיד בהופעת דליות ורידים.

דרכי טיפול בדליות הורידים

הטיפול במחלות הורידים נחלק לשניים: טיפול מונע (מוגבל יחסית) וטיפול מעשי.
במסגרת הטיפול המונע – מומחים למחלות דליות ורידים ממליצים להתהלך ביום יום, להפעיל רגליים בעת ישיבה ממושכת.. בנוסף, יש להימנע מעמידה ממושכת במקום אחד.
במסגרת הטיפול המעשי –. במקרים קלים ובעיקר כשהתלונה הינה רק אסטטית – הרופא ימליץ על טיפול הכולל גריבת גרביים אלסטיות, מנוחה והתעמלות. במקרים שבהם ישנה פגיעה מסוימת בחיי הימיום- יומלץ על טיפולים חדשניים להעלמת ורידים. בין הטיפולים הנפוצים כיום – טיפול העלמת ורידים בלייזר, טיפול בגלי רדיו, טיפול בקיטור, הזרקת קצף לוריד לצורך כיווצו ואיטומו, טיפול בקלאריוויין ואפילו הניתוח  לתלישת הורידים .

בנוסף קיימות שיטות להעלמת וריד בולט מהרגליים, יש לאבחן את המטופל ולהתאים לו את השיטה הטובה ביותר עבורו.

רצוי לפנות למומחה המנוסה בכל שיטות הטיפול בכדי להמליץ על הטיפול הספציפי המתאים ביותר למטופל שלפניו.