מחלות כלי דם

מחלות כלי דם – סקירה כללית

מחלת כלי דם הינה ליקוי במערכות העורקים ואו הורידים. העורקים בגופנו – אחראים להוביל את הדם הטרי המחומצן מהלב לשאר אזורי הגוף, והורידים מחזירים את הדם "המשומש" מאברי הגוף אל הלב. 
המחלות העורקיות מהם סובלים אנשים כוללות את טרשת העורקים שהיא מחלה חסימתית העלולה לגרום לקטיעות או אירועים מוחיים, מפרצות  שבהן העורק מתרחב מאוד ועלול לפרוץ או לשלוח קרישי דם (תסחיפים) ומחלות דלקתיות. המחלות הורידיות כוללות את המערכת העמוקה שעלולה לגרום פקקת והמערכת השטחית שלרוב סובלת מחוסר תפקוד תקין של המסתמים (אי ספיקה) ודליות ברגליים. לרוב מדובר במחלה שכיחה אשר אבחון מוקדם וטיפול נכון על ידי גורם מוסמך ימע את התפשטות המחלה.

מחלות כלי דם

דרכי טיפול

אחת מהמחלות הנפוצות  נקראת טרשת העורקים –  מחלה זו נפוצה בעיקר אצל אוכלוסייה מבוגרת. העורקים נהיים צרים עקב הצטברות של מוצקים שומניים על גבי דפנותיהם. המחלה עלולה לגרום להיצרות העורקים ובשלב חמור של המחלה – לחסימה מלאה. העורקים המושפעים ביותר מהמחלה הם אבי העורקים, עורקי הרגליים, עורקי המוח ועורק שריר הלב. ניתן לטפל במחלה באמצעות צינטור להרחבת ההיצרות או לפתיחת הסתימה.
עוד אחת ממחלות כלי דם הפוקדות חלק גדול מהאוכלוסייה, הינה דליות באזור הרגליים או המפשעה. הדליות נגרמות כתוצאה משיבוש בתפקוד המסתמים. במקום שהדם הורידי יחזור אל הלב, בחלקו הוא דולף כלפי מטה, עובדה הגורמת לוורידים לבלוט ואף להתפתל. בעזרת טיפול יחסית פשוט ניתן להעלים ורידים בולטים ברגליים באמצעות מספר שיטות מוכחות.

כיצד נדע על בעיה מבעוד מועד?

באמצעות בדיקה רפואית הכוללת שאלות מכוונות (אנמנזה), מחלות הרקע ובדיקה פיזיקאלית יוכל מומחה כלי הדם לקבוע אבחנה.

לעיתים יש צורך בבדיקות דימות. למשל, באמצעות טכנולוגיית גלי קול, ניתן לקבל מידע מוקדם על חסימה אפשרית בכלי הדם (במערכת העורקית והורידית) או תפקוד לא תקין של מסתמי הורידים. באמצעות מכשיר הנקרא דופלר, יכולים המומחים לשמוע האם הדם זורם באופן תקין בעורקים ובוורידים ולהעריך את אספקת הדם לרגליים. המכשיר מגדיר דם עורקי ודם ורידי בצבעים שונים ומהווה עזר רב לעוסקים בתחום זה.
שיטה נוספת להערכת מחלות עורקיות בכלי הדם הינה הצנתור הווירטואלי. מכשיר ה- CTA הייחודי מאפשר הזרקת חומר ניגודי והדגמה תלת מימדית של העורקים והורידים. צרו קשר עם הרופא המטפל לאבחון מוקדם וטיפול במחלה.